Zvláštny prezidentský prieskum

blogy spravodajstvo

Nedôvera ľudí k prieskumom a k predpovedi počasia, je na Slovensku oprávnená. Ľudia majú s nimi vlastnú skúsenosť. Agentúry na Slovensku zanechávajú dlhodobo dojem, že buď to robiť nevedia alebo to robia na objednávku. Ako kvalitne to vedia, sa opýtajme Procházku, ktorý v posledných voľbách na základe prieskumov vstupoval do volebnej miestnosti ako premiér a o pár hodín sa triasol, či bude v parlamente. To nie je štatistická odchýlka. Rovnako v 2012 si Ján Figeľ  išiel vo volebnú noc ľahnúť ako premiér a ráno Fico zostavoval jednofarebnú vládu. Keď namerali strane NOVA po pár týždňoch existencie podporu 10%, chytali sa za hlavu asi všetci.  

To, čo predviedla agentúra AKO s prieskumom ohľadom kandidátov na prezidenta, je pre odbornú verejnosť nepochopiteľné. Povedzme si príklad.  Idete kandidovať na primátora mesta. Spolu s vami ide kandidovať aj Váš sused. Agentúra však vo Vašom meste urobí prieskum aj s kandidátmi, ktorí nechcú a nepôjdu. Z takéhoto irelevantného zoznamu Vám výjde, že máte napríklad podporu 12% a Váš sused 17%.  Ostatné percentá si rozdelia traja kandidáti, ktorí však kandidovať nejdú. Aký má význam zverejnit takéto poradie kandidátov? Jedine ten, aby Vaša podpora vyzerala menšia ako je alebo, aby tam vyskočil kandidát, ktorý síce hovorí že kandidovať nejde, ale vy viete, že pôjde. Ak by tým istým respondentom agentúra dala reálny a pravý zoznam, teda len dvoch kandidátov, tak by z neho bolo jasné, že podpora jedného kandidáta je napríklad 43% a druhého 57%.

Agentúra AKO dala do prieskumu Andreja Danka, ktorý hovorí, že SNS chce navrhnúť ženu. Vie agentúra, že Andrej Danko pôjde kandidovať? Vie, že žiadna žena nepôjde a preto tam nedali ani ženu z SNS? Opýtali sa Andreja Danka, koho majú dať? Prečo tam agentúra dala Pellegriniho, ktorý povedal, že nepôjde a hovorí sa o Kažimírovi? Alebo možno pri návšteve Tehelného poľa povedal, že pôjde len to nevieme? Aký by bol výsledok, keby tam nebol Pellegrini, ktorý podľa vlastných vyjadrení je tam zbytočný? Mal by viac Harabín, Chmelár alebo Martin Daňo?  Takéto otázky by agentúre položili seriózne média na západe. Inak by takýto prieskum ani nevedeli zverejniť, pretože by mu nerozumeli.  

Zverejnený prieskum agentúry AKO má preto bez vyššie daných odpovedí nulovú výpovednú hodnotu. Hovorí sa, že prieskumy treba vedieť analyzovať. Osobne tento sa asi nedá analyzovať inak ako to, že Pellegrini alebo Andrej Danko pôjde kandidovať na prezidenta a ľudia mali pochopiť, že je veľmi silný kandidát.

Tomáš Dominik

Lost Password

Sign Up