Molda: “Liberálna kresťanská demokracia vyčerpala svoje možnosti.”

Rozhovory

V rozhovore sa dočítate:

  • prečo zakladanie kresťanskej strany nevníma ako rozbíjanie kresťanskej politickej scény,
  • prečo si myslí, že kresťanská demokracia v Európe má bližšie k liberalizmu ako ku kresťanstvu,
  • prečo si myslí, že Európska únia sa musí vrátiť k svojmu poslaniu a stratiť vplyv na šírenie ideológií proti rodine. 

Ing. Peter Molda–  manažér, dlhoročný predseda Kresťanského zväzu dopravy, pôsobil na popredných funkciách v oblasti železníc. V marci 2018 na sneme KDH neúspešne predkladal výzvu na zaradenie ochrany života do stanov, ako podmienky pre budúcu účasť vo vláde. V júli, ako člen prípravného výboru, ohlásil zber podpisov na registráciu národnej kresťanskej strany Kresťanská demokracia – Život a prosperita.

 

Svetlo Sveta: Ste v prípravnom výbore novovznikajúcej strany Kresťanská demokracia – Život a prosperita. Prečo nová strana?

Peter Molda: Žijeme 28 rokov v demokracii, čo už je pomerne dlhá doba. Veľa sme za toto obdobie dosiahli, najmä v ekonomickej oblasti. Identita národa čelí veľkým výzvam. Teraz, kedy sa od kresťanskej demokracii očakáva jasný postoj na dôležité témy, stretávame sa s odkazom, že hodnotová politika nemá byť prioritou najbližšie voľby. Ak 28 rokov patríme medzi najliberálnejšie krajiny, usmrtili sme 400 000 detí, tak takéto postoje nie sú na mieste.  Dnes sa mení generácia politikov a dozrel čas na jasne vyhranenú, odvážnu a zároveň zodpovednú kresťanskú demokraciu, čo miluje tento národ a vie povedať: “toto áno, toto nie.”

Ako hodnotíte stav kresťanskej politiky?

Cítiť únavu. V marci 2018 sme chceli naštartovať serióznu kresťanskú politiku tým, že vyšleme signál, že sme tu a a chceme sa angažovať v politike nie kvôli funkciám, ale kvôli témam, ktoré ak neotvoria kresťania, neotvorí ich asi nikto iný. Moja skúsenosť je, že politici prestávajú veriť, že sa niekedy podarí na Slovensku presadiť politiku ochrany života. Toto bol impulz, ktorý nás podnietil, aby sme v KDH sa snažili presadiť ochranu života do stanov, ako podmienku pre účasť vo vláde. Po odmietnutí prijať takýto krok, bolo prirodzené, že prijali členovia, každý sám za seba rozhodnutie, či budeme toto legitimizovať alebo sa pokúsime zjednotiť ľudí do projektu, ktorý nebude primárne snívať o funkciách, ak to má byť na úkor ústupkov v hodnotových prioritách.

Nie je kooperácia liberálov a kresťanskej demokracii logickým vývojom na Slovensku podobne ako tomu je v Európe?

Hodnotiť Slovensko sa nedá oddelene od Európy. Povojnová Európa, jej usporiadanie, bolo výsledkom práce veľkých kresťanských demokratov. Adenauer, de Gasperi, de Gaulle, vytvorili veľmi silný základ pre úspešnú, bezpečnú Európu a tým aj pre jej členské krajiny. Dnes sa kresťanské a ľudové strany v západnej Európe od tohto konceptu odklonili. Európska únia sa za posledné obdobie premenila na exportéra ideológií zameraných proti životu a rodine a to pod nosom kresťanov v európskom parlamente, kde sú najsilnejšou frakciou desaťročia.

Slovensko v kultúrno-etickej rovine obhájilo manželstva ako zväzok muža a ženy.

Prijať ústavný zákon, že manželstvo je vzťah muža a ženy bolo správne. Zároveň je to dobrý príklad, že kresťanskej demokracii sa to podarilo lebo išla proti svojim liberálnym partnerom. Po druhé, tento zákon sa presadil, lebo drvivá väčšina Slovákov si myslí, že to tak má byť. My však potrebujeme otvoriť aj témy, kde to také jednoduché nie je. Treba si navyše uvedomiť, že gender ideológia sa k nám blíži cez rozhodnutie súdov. Presne takto bol v USA zlegalizovaný aj potrat.  

Často zaznieva argument, že politická strana musí mať silu, aby vedela presadiť takú náročnú vec.

Politici sa boja priznať k ochrane života, lebo si myslia, že im to zoberie hlasy. Zároveň hovoria, že keď budú mať veľa percent, budú to riešiť, ale aby ich mali, snažia sa tejto téme vyhýbať. Potom povedia, že majú veľa hlasov, ale nie preto, že by sľubovali otvárať túto agendu. Je to klamanie ľudí a voličov. Maďarská menšina požadovala začiatkom 90 rokov dvojjazyčné tabule. Slovenskí politici boli proti. Bugár pri rokovaní o zostavovaní prvej vlády povedal : buď budú tabule alebo si vládnite sami. Toto kresťanská demokracia nedokázala ani raz povedať pri ochrane počatého života. Takže veľké veci viete dosiahnuť, aj keď nemáte najviac percent, stačí byť dôsledný a pripravený.

Prečo ste sa rozhodli pre názov Kresťanská demokracia – Život a prosperita?

Z pozemského pohľadu, len tam kde je život môže byť prosperita. Z duchovného pohľadu, v tomto živote sa rozhoduje, kde strávime večný život. Preto sme život povolaní chrániť a bojovať o neho.

Nemôže byť Váš krok, založiť národnú kresťanskú stranu, vnímaný ako rozbíjanie kresťanskej politickej scény?

Slovensko potrebuje zjednotenie kresťanov v politike okolo jasnej, čitateľnej kresťanskej politiky, ktorá ak zadefinuje svoje priority, nebude ich vymieňať len za to, aby mohla byť s inými vo vláde. Chcieť byť vo vláde je legitímne a správne, ale nie na úkor hodnotových priorít. Byť zjednotený okolo nejakeho názvu nie je podstatné, ak za tým nie je buď obsah alebo vôľa ho realne naplniť. Kresťanská politika nemá byť folklór. Strany radi rozprávajú o cyrilometodskej tradícii. Očividne nevidia rozpor medzi týmito rečami a 400 000 deťmi čo prišli zatiaľ o život. Jedno vylučuje druhé.

Nie je Váš prístup fundamentalistický alebo radikálny?

Radikálna je vražda nevinného človeka. Sme pripravení, že budeme označení za fundamentalistov. Fundament znamená základ. Áno, postavíme našu politiku na nemennom základe a zároveň predstavíme jasný program pre bežný život, moderné Slovensko. Ak máte jasno v základných veciach, môžete riešiť to ostatné. 

Koho plánujete ako strana osloviť?

Kresťania definovali identitu tohoto národa a Európy. Minuloročná migračná kríza vyvolala hystériu po celom kontinente, že Európa stráca migráciou svoju identitu. Zrazu ochrana imaginárnej „kresťanskej“ Európy sa stala rétorickým cvičením. Kresťanská identita je ohrozená tým, že kresťanská demokracia po Európe sedí vo vládach s liberálmi, ktorí dovoľujú vraždiť nevinné deti, presadzujú zákony proti rodine a pretláčajú ich na okolité slabšie krajiny, ktoré potrebujú od Európskej únie výhodnú obchodnú dohodu, aby sa mali lepšie. Chceme osloviť každého, kto berie tieto veci vážne. Sme otvorení spolupracovať s každým, komu nechýba chuť a presvedčenie.

Liberálna kresťanská demokracia, priamo legitimizuje a asistuje pri rozklade posvätných inštitúcií, na ktorých stojí Európa a naša identita tým, že sedí vo vládach s tými, ktorí presadili tieto zákony a nepožaduje ich zmenu, ako podmienku takejto spolupráce. Tento druh politiky dosiahol svoj limit. Deklarácie sú zbytočné, ak nie sú podložené praktickou politikou. A tento odkaz platí aj pre Slovensko.

Začali ste so zberom podpisov pre registráciu, kedy plánujete ich dosiahnuť.

Chceme, aby zbieranie bolo reálnym odrazom dopytu po čitateľnej a jasnej kresťanskej politike zo strany národa. Nepoužijeme na zber žiadne agentúry, ale budeme predstavovať naše body programu, náš pohľad. Takto chceme vytvoriť komunitu ľudí, ktorá sa bude rozrastať. Ja nie som predseda. Ja som človek, čo volá iných, aby sa pridali a profilovali sa v oblastiach, kde sa cítia prínosom. Otvorili sme dvere a každý, kto má našu víziu môže cez ne vstúpiť.

Pri politickej strane sa vždy hovorí o lídrovi. Kto bude lídrom Kresťanskej demokracie – Život a prosperita?

Hlavným lídrom bude náš program. Prichádzame s programom nie kozmetickej, ale skutočnej zmeny pre Slovensko. Každý, kto sa s ním stotožňuje je medzi nami vítaný. Veľa sa hovorí o slušnom Slovensku. Slušné Slovensko, nie je automaticky aj morálne Slovensko. Deklarácie a realita sú odlišné veci. 


V akom zmysle?

Poviem príklad. V USA majú ministri povinnosť používať iba štátne maily, telefóny a hlásiť každé stretnutie, ktoré absolvovali v pracovnej agende a archivovať ho. Synovi amerického prezidenta hrozí trestné stíhanie za to, že sa stretol s iným štátnym príslušníkom k téme volieb a nenahlásil to a to nebol ani funkcionárom. Na Slovensku v tejto oblasti vládne totálna anarchia a nie je často jasné, kde sa pre politikov končí súkromný a kde začína verejný záujem. Očakával by som, že ľudia čo hovoria o zmene štýlu vládnutia, prinesú zmeny na prvom mieste do tejto oblasti, rovnako ako aj do volebného zákona, ktorý dnes vytvára predpoklady, aby strany boli v rukách oligarchov a odtrhnuté od ľudí.

Aké body programu sú vašou prioritou?

Ochrana počatého života už bola spomenutá. Na druhom mieste je to zmena volebného systému, pretože súčasný model jasne dokázal, že prispieva k tomu, aby sa strany ľahko ovládali straníkmi a finančnými skupinami. Jeden volebný obvod umožňuje, aby strana vedela fungovať relatívne oddrhnutá od regiónov, skutočnej podpory ľudí a tým, že vie byť v rukách jedného človeka, nie je dôležité, kto sa nachádza za ním. Ľudia sú nútení voliť čo im kto naservíruje.   Akú ma logiku, že v komunálnych voľbách má každá mestská štvrť svojich zástupcov, ale pri celoštátnych voľbách, zrazu nie je dôležité, aby zastúpenie mali všetky kraje. Slovensko má polovicu obyvateľov ako Paríž a 6 krát slabšiu ekonomiku. Paríž je pritom samospráva a na Slovensku máme odrezanú politiku od ľudí. Ekonomickou hlavnou prioritou sú aj rodiny a osobitne mnohodetné rodiny.

To spomínajú aj iné strany.

Slovensko vymiera a to je najväčšia bezpečnostná hrozba. Nové stíhačky nás pred tým neochránia. Ak tento trend urýchlene nezmeníme, píšeme konečnú etapu národných dejín. Preto je to priorita a na priority treba vyčleniť aj peniaze. Rodičia musia cítiť, že je dobré mať deti aj po ekonomickej stránke. Až tretie dieťa v rodine spôsobuje jej rast. Preto rodina s tretím dieťaťom by mala dostať výnimočný daňový bonus 10 000 EUR. Deti majú mať právo finančne podporovať svojich rodičov v starobe a tieto peniaze si odpočítať z daní. Nemôže štát trestať tých, čo detí majú. Tehotenský príspevok v gravidite sme predstavili už v marci a stretol sa s dobrou odozvou a sme radi, že aj iné strany si ho osvojili.

Veľa sa hovorí v poslednom období o gender ideológii a spája sa s Európskou úniou. V kresťanských komunitách sa začína argumentovať, že Slovensko by malo zvážiť vystúpenie zo samotnej EÚ, kvôli jej tlaku v etických otázkach. Čo si o tom myslíte?

Európska únia vznikla ako úžasný koncept na ochranu európskej identity, prosperity a bezpečnosti. Dnes prosperita je udržiavaná len tlačením peňazí, renomovaní ekonómovia hovoria o najväčšej bubline v dejinách. Namiesto toho sa EÚ angažuje v pretláčaní ideológií zameraných proti rodine a životu. Reči o vystúpení však nedávajú zmysel ani ekonomický ani politický. Ekonomicky sme totálne závislí na vývoze do EÚ a sme tak malá krajina, že ak na nás uvalia znevýhodnené clá, nikto tu nemá dôvod vyrábať a nepremiestniť výrobu. Zastancovia vystúpenia ľuďom by mali povedať, že sa dostaneme ešte do zraniteľnejšej polohy. Africké krajiny sú dnes priam vydierané, aby za možnosť mať prístup na európsky trh, pretlačili čo im EÚ napíše. Politicky si musíme brať vzor od prvých kresťanov. Ak oni dokázali obrátiť Rímsku ríšu, ktorá ich vraždila, prečo by sme to nemali dokázať my. Ak sa bojíme dnes, tak len preto, že si neveríme. Hlavným bodom je, vrátiť EÚ pôvodný zmysel a ukončiť financovanie politík, na ktoré nemá mandát.

Lost Password

Sign Up